بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهایی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به "ثبت بیش از یک میلیون قرارداد اختیار معامله طلا در یک روز"،" معامله ۶۵ کیلوگرم شمش طلا در قالب گواهی سپرده" و" پذیرش‌های جدید بورس کالا" اشاره کرد.

ثبت بیش از یک میلیون قرارداد اختیار معامله طلا در یک روز

به گزارش کالاخبر،در هفته گذشته رئیس اداره توسعه ابزارهای مالی بورس کالای ایران از شکسته شدن رکورد تاریخی حجم معاملات روزانه قراردادهای اختیار معامله طلا در بازار مشتقه با ثبت بیش از یک میلیون قرارداد طی معاملات روز گذشته (۲۲ مردادماه) خبر داد.

آناهیتا فولادی فراظهار داشت: در هفته جاری شاهد افزایش قابل توجه حجم معاملات و موقعیت های باز در قراردادهای اختیار معامله بودیم؛ به طوری که طی روز گذشته (۲۲ مردادماه)، تعداد کل موقعیت های باز بازار به بیش از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار موقعیت رسید.همچنین رکورد حجم روزانه معاملات مشتقه در تاریخ بورس کالای ایران نیز دیروز شکسته شد، به طوریکه در این روز بیش از یک میلیون قرارداد طلا در معاملات اختیار معامله به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه بازار مشتقه بورس کالا دارای ظرفیت های بسیار بالایی است، گفت: با توجه به استقبال بالای سرمایه گذاران و آشنایی شمار زیادی از فعالان بازار با قواعد قراردادهای اختیار معامله کالا، پیش بینی می شود در سال جاری شاهد شکسته شدن پی در پی رکوردهای مربوط به این بازار باشیم.

وی با اشاره به راه اندازی گواهی سپرده شمش نقره در آینده نزدیک و راه اندازی قرارداد آتی مبتنی بر آن اظهار کرد: راه اندازی ابزارهای مالی و مشتقه مبتنی بر نقره در آینده نزدیک عملا باعث خواهد شد کلاس فلزات گران بها در بازار مشتقه بورس کالا بیش از پیش مورد توجه فعالان قرار بگیرد. در همین راستا انجام اقداماتی مثل توسعه دارایی های پایه جدید در قراردادهای آتی و اختیارمعامله و راه اندازی قرارداد اختیار معامله بر روی سایر صندوق‌های طلا، کمک شایانی به افزایش عمق و بزرگ شدن بازار مشتقه کالایی کشور خواهد کرد.

معامله ۶۵ کیلوگرم شمش طلا در قالب گواهی سپرده

در روز ۲۳ مرداد ماه بالغ بر ۶۵ کیلوگرم شمش طلا در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران دادوستد شد.

عملکرد بازار گواهی سپرده شمش طلا در روز ۲۳ مرداد ماه نشان می دهد بیش از ۶۵۴ هزار گواهی سپرده شمش طلا (معادل ۶۵ کیلوگرم) به ارزشی نزدیک به ۳۰۶ میلیارد تومان در بورس کالای ایران معامله شد که قیمت هر گواهی (معادل ۰/۱ گرم) شمش طلا در این روز به ۴۶۷ هزار و ۶۵۶ تومان رسید.

همچنین بررسی حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا از زمان راه اندازی این معاملات تاکنون در بورس کالا نشان می دهد که در این دوره، ۷.۷ تن شمش طلا معادل وزنی یک میلیون و ۴۶ هزار قطعه سکه به ارزش ۳۰ هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان معامله شده است.روند حجم معاملات ماهانه بازار گواهی سپرده شمش طلا نیز حاکی از آن است که از ابتدای مرداد ماه جاری تا روز گذشته، در مجموع ۷۸۲ کیلوگرم شمش طلا در این بازار مورد معامله قرار گرفته است.

پذیرش‌های جدید بورس کالا

همچنین در هفته گذشته مدیریت پذیرش بورس کالای ایران با صدور۱۲ اطلاعیه از پذیرش های جدید برای عرضه در بازار اصلی و فرعی خبر داد.

براساس اطلاعیه مدیریت پذیرش بورس کالای ایران، پذیرش کالاها و محصولات یاد شده پس از بررسی مدارک و مستندات در چهارصد و بیست و سومین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۱۶ مرداد ماه به تصویب رسید.همچنین بورس کالای ایران در دو اطلاعیه جداگانه از پذیرش دو خودرو کامیون کشنده ۹X-BAIC و کامیون کشنده دیما در بازار اصلی خبر داد.

به این ترتیب محصولات قیر، زعفران، ورق سرد فولادی، اکسید مولیبدن،۱و-۳بوتا دیان، کامیون کشنده ۹X-BAIC و کامیون کشنده دیما و میلگرد فولادی در بازار اصلی پذیرش شدند.همچنین کلینکر، روغن سنگین پایه قطرانی، روغن نیمه سنگین پایه قطرانی و ضایعات نرمه گندله در بازار فرعی پذیرش شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها